TÉNYEK:
Kedvezményezett neve: Dankó Pista Egységes Óvoda-Bölcsőde, Általános Iskola, Középiskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola
Projekt címe: Iskolapad újratöltve – Második esély programok támogatása a Dankó Pista többcélú intézmény középiskolai egységében
Támogatás összege: 40.000.000 Ft
Támogatás mértéke: 100%
Bemutatás:
A korai iskolaelhagyás az iskolai kudarcok legsúlyosabb formája. Az oktatási rendszert középfokú végzettség nélkül elhagyó fiataloknak minimális esélye van arra, hogy bekapcsolódjanak az aktív munkaerőpiacra. A munkaerőpiacon kívül rekedt emberek nem tudnak hozzájárulni a gazdasági növekedéshez, a szociális ellátórendszertől válnak függővé, és fokozottabban vannak kitéve a szegénységnek, egészségügyi problémáknak. A korai iskolaelhagyást eredményező lemorzsolódáshoz vezethet többek között az egyéni szükségleteket figyelembe vevő differenciált tanulási lehetőségek és alternatív tanulási utak hiánya, valamint az, ha a lemaradó diákok számára nem áll rendelkezésre elegendő és megfelelő hatékonyságú támogatás.
Jelen konstrukció azokat a tanulókat célozza, akik esetében a baj már megtörtént: akik számára a hagyományos oktatási forma eredménytelenséghez vezetett. Ezek a tanulók általában erőteljes motivációs problémákkal, gyakran tanulási nehézségekkel, alapismereti, alapképességekbeli hiányosságokkal küzdenek, melyek nagyon nehézzé teszik az iskolai előrehaladást és szinte lehetetlenné a munkaerő-piaci beilleszkedést. Nem ritka, hogy e nehézségekhez antiszociális viselkedési elemek, devianciák kapcsolódnak, melyek kezelésére a második esély programnak szintén gondot kell fordítania. A végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia kimondja, hogy az iskolából, képzésből idő előtt lemorzsolódottakat, a tényleges végzettség nélküli iskolaelhagyókat támogató kompenzáló intézkedéseket. úgy kell kialakítani, hogy mindenki számára könnyen hozzáférhetőek legyenek, az egyéni szükségletek függvényében a megélhetéshez nélkülözhetetlen feltételeket is biztosítsák, illetőleg olyan rugalmas formákban legyenek igénybe vehetőek, amelyek az egyéni életproblémákat és a már megszerzett tudás- és képességeket, kompetenciákat is tekintetbe veszik.
A Pályázó és környezetének bemutatása:
A Dankó Pista Egységes Óvoda - Bölcsőde, Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola Biri központi részén helyezkedik el. 2004.07.19.-én elhivatott, pedagógus család alapította. Céljuk és választott alaptevékenységük a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, fiatal felnőttek és a szakmai képzettség nélküli középkorúak, különösen a cigány származásúak segítése volt és maradt máig is, az oktatás – nevelés eszközrendszerén keresztül.
Az intézmény alapítása óta a Szabolcs-Szatmár-Bereg - és részben Hajdú-Bihar megyei hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, valamint roma származású fiatalok, fiatal felnőttek és középkorúak oktatásával – nevelésével, integrációs keretek között történő fejlesztésével foglalkozik.
Az intézmény egységei:
- egységes óvoda-bölcsőde
- általános iskola
- középiskola
- szakiskola
2016. szeptember 1 előtt indult szakiskolai képzések esetében: szakiskolai nevelés-oktatás
- HÍD II. program – 20 hónapos – kifutó évfolyam (H/II/2. évfolyam)
- Szakképzési HÍD program SZH/1. évfolyam
- szakközépiskola
2016. szeptember 1. előtt indult szakközépiskolai képzések esetében: szakközépiskolai nevelés-oktatás (szakgimnázium)
- gimnázium
- kollégium
Jelen konstrukció a TÁMOP-3.3.9.D-12 A halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai lemorzsolódását csökkentő intézkedések támogatása – Második esély típusú programok támogatása hátrányos helyzetű térségekben c. előzményprojektre épül.
Jelen felhívás a szakmai fejlődésre, szervezetfejlesztésre, horizontális tanulásra jóval nagyobb hangsúlyt fektet, mint az előzmény konstrukciók.
Jelen konstrukció célja:
- középfokú végzettséggel nem rendelkező, tanköteles koron túli fiatalok középfokú tanulmányokba való visszavezetése, érettségi bizonyítvány, szakképesítés megszerzésének támogatása
- olyan második esély típusú programok létrehozása, amelyek erősen személyközpontú, komplex és alternatív pedagógiai hatásrendszerükkel, rugalmas, egyéni tanulási utak biztosításával képesek megszólítani azokat a fiatalokat, akik a hagyományos iskolarendszerbe nem tudtak beilleszkedni, akik számára a hagyományos oktatási forma kudarcot hozott.
A program célcsoportja:
- tankötelezettségi koron túli általános iskolai végzettséggel rendelkező tanulók, fiatalok, akik a programba belépéskor még nem töltötték be a 25. életévüket, és az iskolarendszert bármilyen ok miatt korábban már elhagyták,
- továbbá a program megvalósításában résztvevő pedagógusok.
Vállalásunk: A projekt megvalósítását 24 hónapra terveztük. 33 fő tanuló programba történő bevonása, 11 mentor alkalmazása.
Tervezett befejezési dátum: 2019. december 31.
Azonosító szám: EFOP-3.1.9-17-2017-00012