

Magyarországon, így térségünkben is, sok fiatal a tankötelezettségi kor vége előtt kimarad az általános iskolából, és még többen vannak olyanok, akik a tankötelezettségük lejártával szakképzettség nélkül a munkaerőpiacon nem, vagy csak igen nehezen értékesíthető képzettséggel kerülnek ki az iskolarendszerből. A kimaradásuk és az alacsony képzettségük elsősorban hátrányos szociális körülményeikből adódnak. Ez a hátrányos, sokszor halmozottan hátrányos helyzet a képzetlenség és az alacsony fokú iskolázottság következtében tovább romlik, és ez mind az egyént, mind a családot tragikus élethelyzetekbe kényszeríti.
Ma már nem vitatható, hogy a társadalmi problémák kezelésében jelentős szerepe van az oktatásnak, az oktató-nevelő munkának, az oktatási intézményeknek. Az intézményekben dolgozó pedagógusok, pedagógiai szakalkalmazottak és technikai munkatársak sokat tehetnek és tesznek – a maguk pedagógiai és pedagógián kívüli eszközeivel – a társadalmi feszültségek kezelése, az elsősorban roma lakosság hátrányainak csökkentése érdekében.
Iskolánk tantestülete hisz abban, hogy a társadalmi integráció megteremtésének és erősítésének egyik valós és hathatós eszköze az oktatás, amelynek kiemelt szerepét a középfokú oktatás általánossá tétele megerősítette, ugyanakkor olyan problémahalmazt hozott felszínre, amelyet az iskolák jelentős része nem képes kezelni.
Pedagógiai Programunk megvalósításával célunk egy olyan intézményrendszer és hálózat megvalósítása, amely képes a térségben élő, halmozottan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású gyermekek, fiatalok társadalomba való beilleszkedésének elősegítésére, esélyegyenlőségének növelésére, hátrányos helyzetük csökkentésére. Az előítéletek, a kirekesztés elleni küzdelem mellett célunk a másság elfogadására, a mások iránti nyitott, empatikus emberré nevelés is.
Programunk egyfajta alternatíva az iskolát, mint intézményt sokszorosan kudarcként megélő fiataloknak. Ez által lehetővé válik számos kallódó fiatal re-integrálása az oktatási rendszerbe, miközben a település érdekei is a legmesszebbmenőkig érvényesülnek.
Legfontosabb céljaink
- Az évfolyamok közötti átjárhatóság, kapcsolattartás biztosítása,
- a kommunikációs képesség fejlesztése,
- a csapatépítés,
- a közösségi szellem megerősítése,
- az ismeretek közös alkalmazása,
- az új ismeretek megszerzése,
- a játszva tanulás,
- tolerancia egymással szemben,
- az ismeretek hétköznapi alkalmazása.
Úgy gondoljuk, hogy ha a gyerekek jól érzik magukat az iskolában, alig lehet őket hazaküldeni. Ezt a lehetőséget kell minél jobban kihasználnunk.